Odwiedź nas w

DŹWIĘK

Ekspert: Agencja Fotograficzna Photocenter.pl
Posty: 24Strona 1 z 21, 2
_ToJa_ offline
Stan podgorączkowy
Posty: 303
Dołączył(a): 6 sie 2007, o 19:07
Lokalizacja: KrakĂłw Okolice

DŹWIĘK

8 paź 2008, o 00:48

Pozwoliłem sobie założyć osobny temat chociaż nie jestem expertem w tym dziale ale sprawa dźwięku materiału filmowego jest dla mnie szalenie istotna.
Wiele klientów skupia swoją uwagę na estetyce obrazu piosenkach i muzyce do filmu, klipach i dżinglach a sprawa dźwięku "zastanego" jest im zupełnie obojętna.
Niestety 99% "piszmy umownie operatorów" również warstwę dźwiękową bagatelizuje.
Kiedy klient przychodzi na prezentacje zostaje zarzucony stosem możliwości jakie oferuje dana firma ale gdyby zapytać o warstwę dźwiękową to możliwości przeważnie wyglądają marnie.
Nie chce tutaj popadać w skrajność i podpowiadać pytanie która z firm oferuje możliwość rejestracji i masteringu dźwięku w systemie 5:1.
Chodzi mi o estetykę dźwięku a mówiąc wprost o to jak brzmi żywa muzyka.
Spotykamy czasem fachowców którzy dysponują sprzętem z możliwością dwuścieżkowego zapisu audio ale należą oni do rzadkości a i tak jeśli nawet sprzęt taki posiadają nie korzystają z tej możliwości.
Widziałem wiele materiałów po końcowym montażu z naszym udziałem gdzie warstwa techniczna montażu i rejestracji była na przyzwoitym poziomie natomiast kiedy nadchodził moment wejścia na salę i pierwszego tańca po usłyszeniu jak brzmi zespół nie poleciłbym go najgorszemu wrogowi.
Często na imprezach widząc sposób pracy operatora próbujemy podpowiedzieć pewne zagadnienia techniczne ale nie wiedząc czemu najczęściej ci fachowcy się obrażają przyjmując nasze sugestie jako chyba dotkliwą krytykę bo inaczej nie jestem sobie w stanie tego wytłumaczyć.
Od połowy ubiegłego roku każde wesele jeśli nie w całości to w obszernych fragmentach rejestrujemy na cyfrowym rejestratorze wpiętym w stół mikserski w końcowy tor audio równoznaczny z dźwiękiem na frontowych zespołach głośnikowych w sumie tak dla siebie aby wychwytywać nasze błędy muzyczne oraz brzmieniowe i móc na podstawie tego materiału dokonywać korekcji. Za każdym razem informujemy pana od video że jest możliwość aby taki materiał otrzymał i wykorzystał go w swojej pracy jako warstwę dźwiękową ale jak do tej pory tylko jeden pan był pozytywnie zaskoczony z takiej możliwości i z przyjemnością z niej skorzystał.

Photocenter.pl offline
Ekspert
Posty: 300
Dołączył(a): 5 lut 2007, o 10:46
Wiek: 0
Data Ślubu: 20 lipca 2011

Re: DŹWIĘK

8 paź 2008, o 14:50

Ciekawy temat i mam chyba odmienne zdanie w tym temacie.

Na bok odkładamy bajki w stylu super rejestracja, ścieżki itp. Robimy materiał z wesela i zakładamy, że robimy go za takie pieniądze za jakie robimy, a nie za 10 tysięcy złotych.

Więc skupiamy się na wyborze:
- dźwięk czysty z rejestratora
- dźwięk z kamery

W moim odczuciu tylko ten drugi.
Minusy:
- mogą wejść w to jakieś przebicia, nieczysty wokal, błędy techniczne (spowodowane akustyką, a nie błędami zespołu)
Jednak:
- wesele to impreza, to odgłosy sali, kieliszków, śmiech dzieci, śpiew gości, okrzyki wujka itp. - wkładając dźwięk z rejestratora nie mamy tego wcale
- wyobraź sobie sytuacje: ktoś tańczy przed kamerą i coś krzyknie - wiesz jak to komicznie wygląda jak cały czas słyszymy jednakowo zespół - daje to efekt jakbyśmy byli w pokoju w którym idzie muzyka, a telewizor był wyciszony.
- wiele zespołów ma dziwnie podpięty sprzęt muzyczny (niekoniecznie wszystko trafia na jedno wyjście), więc taka rejestracja wcale nie wchodzi w grę
- i na koniec to po raz kolejny wesele, a nie nagranie w studio - nawet w wersjach utworów koncertowych masz gorszą jakość dźwięku, ale cały klimat daje żywo reagująca publiczność - a to, że wiele sal jest tak zaprojektowanych, że mamy chaos zamiast czystej muzyki to nie wina filmowców.

Ciekawi mnie opinia użytkowników forum na ten temat - co jest dla Was istoniejsze?
Fotografia ślubna - Marcin Kądziołka:
www.marcinkadziolka.pl

Fotobudka na wesela:
www.zdjecioteka.pl

agnieszka-27 offline
ABSOLUTNY MANIAK
Posty: 3894
Dołączył(a): 27 lip 2007, o 15:09
Wiek: 0

DŹWIĘK

8 paź 2008, o 15:05

tutaj sie zgadzam na płycie nie chodzi o to czy zespół grał i śpiewał świetnie tylko o ludzi o zabawę a to ze bedzie tam czasem słychać coś co zespołowi się nie podoba!! Jakie to ma znaczenie?? Przecież to film dla młodych:) i każdego bardziej interesuje co powiedział ktoś gdy kamera przejezdzała obok niego a nie co w tej chwili leciało!!

_ToJa_ offline
Stan podgorączkowy
Posty: 303
Dołączył(a): 6 sie 2007, o 19:07
Lokalizacja: KrakĂłw Okolice

Re: DŹWIĘK

8 paź 2008, o 23:49

Widzę że szanowny expert nie bardzo zrozumiał o co mi chodzi w kwestii dźwieku.

Photocenter.pl napisał(a):Więc skupiamy się na wyborze:
- dźwięk czysty z rejestratora
- dźwięk z kamery


Jest jeszcze trzecia opcja dźwięk zmiksowany czyli czystość muzyki z rejestratora połączona z dźwiękiem który zarejestrowała kamera.
I byłyby momenty kiedy dominację miałoby jedno źródło a czasem inne oraz dwa równocześnie.

Photocenter.pl napisał(a):Na bok odkładamy bajki w stylu super rejestracja, ścieżki itp. Robimy materiał z wesela i zakładamy, że robimy go za takie pieniądze za jakie robimy, a nie za 10 tysięcy złotych.


Wiadomo - po co się trudzić w pracochłonne dopieszczanie dźwięku jeśli klient nie wyłoży na to dodatkowych pieniędzy.
W innym temacie chwalisz się jak to jeden z zespołów był oczarowany waszym dwukamerowym materiałem, to jeśli kamera tak idealnie rejestruje dźwięk to dlaczego w tej prezentacji jest dźwięk podłożony z mixera od akustyka.
Jakoś nie widzę konsekwencji w poglądach...

Sprawą oczywistą jest fakt że materiał z wesela to dokumentacja a nie fabuła i w dokumentacji zawierać powinna się także warstwa dźwiękowa dlatego wszystko co w tej kwestii piszesz o odgłosach kieliszków czy nazwijmy to gwarem biesiadnym jest jak najbardziej uzasadnione i w pełni się z tym zgadzam.

Poruszyłem kwestie rejestratora jako pewien sposób techniczny który może być wykorzystany przez montażystę jako alternatywa a nie jako jedyne źródło dźwięku.

A teraz wyobraź sobie operatora który stoi 30cm od kolumny głośnikowej i pomyśl co będzie miał nagrane.
Ostatnio miałem przypadek kiedy delikatnie zwróciłem pewnemu panu (znana firma) uwagę aby ustawił się nieco dalej ponieważ z kolumn wydobywa się tylko wokal z klawiszami bez gitary i basu - usłyszałem w odpowiedzi ?nie wpier....laj się pan?

Czemu do jasnej cholery kamerzyści upatrzyli sobie scenę jako idealne miejsce do filmowania z podwyższenia.
Kiedy kamera znajdzie się za linią frontowych kolumn zbiera i rejestruje praktycznie tylko akustyczny łomot bębnów który jako materiał dźwiękowy stanowi nieprzyswajalną substancje.

Przykłady można mnożyć ale po co jak oboje wiemy o co chodzi a to forum bądź co bądź ślubne a nie branżowe foto video

Jako że prywatnie mam zajawke na punkcie fotografii dlatego zagadnienia video nie sa mi obce a z punktu widzenia muzycznego nie dziw się więc że się cholernie irytuję jeśli widzę pseudofachowców którzy kreują się na profesionalistów a czasem oprócz przycisku on/ off nie wiedzą do czego służą pozostałe na ich kamerkach a inkasują kwoty w pojedynkę tyle co niejeden cały zespół.
P.S.
Są równie ci dobrzy ale jest ich zdecydowanie mniej :(

Photocenter.pl offline
Ekspert
Posty: 300
Dołączył(a): 5 lut 2007, o 10:46
Wiek: 0
Data Ślubu: 20 lipca 2011

Re: DŹWIĘK

9 paź 2008, o 00:19

1). Zrozumiałem sugestię. Można posunąć się jeszcze dalej i bawić się w dogrywanie osobno dźwięków na sali stolików, puszczać je na tylne głośniki itp. Każdy sądzi po swojej branży. Jednak dokładanie i zabawa z idealnie czystym dźwiękiem jest dla mnie na o wiele dalszej pozycji niż zabawa z obrazem. Ludzie są w większości wzrokowcami. Ponadto taką zabawę traktujemy jako luksus, analogicznie jak HD, kran kamerowy, steady-cam, oświetleniowiec. Nie jest to problemem zrobić na specjalne życzenie, ale nie jest to w standardzie (a więc wymaga dodatkowego czasu + opłaty). NIKT (!) nie robi takich zabiegów w standardzie. Ci którzy używają rejestratorów dźwięku używają ich zamiast dźwięku z sali, więc efekt taki jak wcześniej opisałem. Wymagasz aby dźwięk był profesjonalny w jakby nie było filmie, którego nie można nazywać profesjonalnym, bo takie są WSZYSTKIE produkcje ślubne.

2). Nie podkładaliśmy żadnemu zespołowi, który oglądał materiał dźwięku z miksera. Może wiesz o czymś czego ja nie wiem, a może mylisz firmy/zespoły. Tutaj jest jakieś nieporozumienie.

3). Sprawa wykładania pieniędzy za pracę przy dźwięku to mniej więcej tak jakbym powiedział, że za dwudniowe wesele macie wziąć tyle samo pieniędzy ile za jednodniowe - w końcu możecie się potrudzić dla dobra sprawy i zagrać dodatkowy dzień za darmo! Albo dlaczego jest Was w zespole X osób a nie 2 razy X za te same pieniądze.
Fotografia ślubna - Marcin Kądziołka:
www.marcinkadziolka.pl

Fotobudka na wesela:
www.zdjecioteka.pl

Poroloksa offline
Rozkręca się
Posty: 2
Dołączył(a): 2 sie 2009, o 18:32
Wiek: 40
Data Ślubu: 2 sierpnia 2009

Re: DŹWIĘK

2 sie 2009, o 18:47

100% poparcia dla użytkownika ToJa
Całe szczęście, że już powoli odchodzi się od rozumowania jakie zaprezentował tu photocenter.
Dobry dźwięk w reportażu to absolutna podstawa i szkoda że niektórym nie chce się tego zrozumieć.
Same koszta nagrania dobrego dźwięku są niewielkie i wystarczy jedynie trochę umiejętności i chęci.

Osobiście nie wyobrażam sobie nagrywania dźwięku bez rejestratora cyfrowego. I nie chodzi tu o samą muzykę zespołu ale o słowa i odgłosy, które bez rejestratora są ledwo słyszalne i okropnej jakości.

proszę o tym nie zapominać przy wyborze kamerzysty i zawsze dopytać o dodatkowy sprzęt rejestrujący.
Jest teraz na tyle duży wybór, że spokojnie można odrzucić wszystkich znudzonych i zbyt leniwych na zrobienie dobrego filmu.

pozdrawiam

Photocenter.pl offline
Ekspert
Posty: 300
Dołączył(a): 5 lut 2007, o 10:46
Wiek: 0
Data Ślubu: 20 lipca 2011

Re: DŹWIĘK

2 sie 2009, o 19:49

Zapraszam na spotkanie, przyjdź, posłuchaj, a później wystawiaj takie opinie!!!

Nikt przez kilka lat działalności firmy nie zwrócił uwagi na złą jakość nagrania dźwięku w naszej firmie. Wśród klientów musieliśmy mieć ludzi, którzy się na tym znają, więc nie wiem o czym mowa. Mało tego, mieliśmy nawet klienta, który pracuje jako dźwiękowiec w firmie produkującej materiały filmowe.
Fotografia ślubna - Marcin Kądziołka:
www.marcinkadziolka.pl

Fotobudka na wesela:
www.zdjecioteka.pl

Poroloksa offline
Rozkręca się
Posty: 2
Dołączył(a): 2 sie 2009, o 18:32
Wiek: 40
Data Ślubu: 2 sierpnia 2009

Re: DŹWIĘK

2 sie 2009, o 21:23

No własnie, na Państwa stronie nie ma żadnego nawet krótkiego przykładu dźwięku słów czy to z kościoła czy z przysięgi, podziękowania, nic.

Proszę coś upublicznić z kościoła to wtedy przekonamy się jak to na prawdę wygląda.

pozdrawiam

kasik offline
ABSOLUTNY MANIAK
Avatar użytkownika
Posty: 2011
Dołączył(a): 5 sty 2009, o 20:22
Wiek: 0
Miejsce Ślubu/wesela: Krakow
Data Ślubu: 12 grudnia 2009

DŹWIĘK

3 sie 2009, o 11:02

_ToJa_ - w kwestii dzwieku i spraw technicznych sie nie wypowiadam, bo sie najprosciej na tym nie znam - nie opowiadam sie takze po zadnej stronie w tej dyskusji - ale mam wrazenie, ze w swoich wywodach o jednym zapominasz - wesele jest dla panstwa mlodych a nie dla zespolu - i jesli czasem Twoj zespol nie najlepiej wyjdzie na filmie (dzwiekowo) to trudno, wazne aby momenty istotne dla mlodej pary byly na filmie - i jesli kamerzysta z jakiegos powodu uwaza, ze musi te ujecia zrobic ze sceny to zespolowi naprawde nic do tego, zgadzam sie tez z opinia, ze kwestia wynagrodzenia kamerzysty determinuje jakosc filmu i ilosc pracy jaka ktos w dane zlecenie wlozy,
Obrazek

fanaa offline
Rozkręca się
Posty: 7
Dołączył(a): 13 sie 2009, o 15:38
Wiek: 22
Miejsce Ślubu/wesela: kraków
Data Ślubu: 16 maja 2010

Re: DŹWIĘK

18 wrz 2009, o 17:21

Film jest dla Pary Młodej - owszem. Dla większości par faktycznie ważniejszy jest obraz czy dźwięk, ale jaką przyjemnością jest oglądanie filmu z dudniącą muzyką czy niezrozumiałymi dialogami w tle? Oczywiście można to zatuszować muzyką dodaną przez montażystę podczas sklejania ostetecznej wersji filmu, ale reportaż live też jest istotny, więc lepiej, żeby dźwięk był przyzwoitej jakości i to nie ze względu na grający zespół, ale ze względu na bohaterów wesela.
Znajomy kamerzysta kompletując sprzęt w Winmarze nie tylko zwracał uwagę na jak najlepszy dźwięk z kamery, ale także na mikrofony zewnętrzne, bez których ciężko się obejść filmując.

avision offline
Rozkręca się
Posty: 3
Dołączył(a): 25 lut 2009, o 03:09
Lokalizacja: Kraków
Wiek: 46
Miejsce Ślubu/wesela: Kraków
Data Ślubu: 23 października 1993

Re: DŹWIĘK

20 wrz 2009, o 03:06

Tak trochę z moich doświadczeń filmowych :)
1 - zespoły mające nagłośnione wszystkie instrumenty i na dodatek jeszcze w jednym mikserze to ze świeczką szukać. Rejestracja niepełnego składu mija się z sensem
2- zespoły grające na żywo też ze świeczką szukać :) wszystcy grają z automatu i na dodatek od późnowieczornej pory nie ma szans na czyste śpiewanie, rejestrowanie tego z miksera powoduje zgrzyt słuchowy, na sali to ginie w tłumie i nie słychać że zespół fałszuje.
3 - akustyka sal weselnych też daje wiele do życzenia, często zespoły nie potrafią się dostroić do sali i albo jest za głośno albo słychać tylko basy. Jestem wrażliwy na dźwięk i zgłaszam to często zespołowi ale najczęściej reagują tak samo jak kamerzyści, czyli agresywnie. Jak nie potrafią ustawić equalizera na mikserze to po prostu walą mocą na maksa, żeby problem zniknął w tłumie. Czasem pomaga puszczenie im z kamery zarejestrowanego materiału.

Braża weselna kieruje się swoimi dziwnymi zasadami, każdy uważa się za fachowca i profesjonalistę ale jak przyjdzie co do czego to nie pogadasz. Ja staram się zawsze podpatrywać to co dobre i próbowac to wykorzystywać u siebie. Jak trzeba to pomogę bo to dla mnie żaden problem współpracować z konkurencją.

Osobiście nie stosuję rejestratora na sali z ww powodów, w kościele używam zestawu bezprzewodowego sennheisera, na sali wpinam średnioczuły mikrofon stereo pojemnościowy do kamery i żeby uniknąć efektu kierunkowości podczas przemieszczania się ustawiam mikrofony w pionie, czyli podłoga-sufit a nie w poziomie jak we wszystkich kamerach. Nie ma wtedy ciągłego przejeżdżania dźwięku lewy-prawy

A po czwarte faktycznie nikt z młodych nigdy nie zapytał mi się o możliwość osobnej rejestracji dźwięku. Robiłem to sam dla własnego doświadczenia ale zrezygnowałem.

Photocenter.pl offline
Ekspert
Posty: 300
Dołączył(a): 5 lut 2007, o 10:46
Wiek: 0
Data Ślubu: 20 lipca 2011

Re: DŹWIĘK

20 wrz 2009, o 12:45

100% poparcia!!!

A tak na marginesie do wcześniejszych "agresorów". Nie wpadłem tak od razu dlaczego mamy zawsze dobry dźwięk, bo to dla mnie standard. Poprostu - wszystkie filmy robimy na dwie kamery. Nie ma sytuacji aby obie były za głośnikiem, na scenie etc. Zawsze jedna jest w innym miejscu niż druga i to powoduje dobre zbieranie dźwięku. Dziwiłem się dlaczego inni mają z tym problem, jeśli my nie mamy, a tu odpowiedź jest banalna :-)
Fotografia ślubna - Marcin Kądziołka:
www.marcinkadziolka.pl

Fotobudka na wesela:
www.zdjecioteka.pl

fanaa offline
Rozkręca się
Posty: 7
Dołączył(a): 13 sie 2009, o 15:38
Wiek: 22
Miejsce Ślubu/wesela: kraków
Data Ślubu: 16 maja 2010

Re: DŹWIĘK

21 wrz 2009, o 19:19

avision napisał(a):Osobiście nie stosuję rejestratora na sali z ww powodów, w kościele używam zestawu bezprzewodowego sennheisera, na sali wpinam średnioczuły mikrofon stereo pojemnościowy do kamery i żeby uniknąć efektu kierunkowości podczas przemieszczania się ustawiam mikrofony w pionie, czyli podłoga-sufit a nie w poziomie jak we wszystkich kamerach. Nie ma wtedy ciągłego przejeżdżania dźwięku lewy-prawy.


Miałeś na myśli ten zestaw Sennheiser?
Pytam, bo wspomniany wcześniej znajomy kamerzysta planuje go kupić. Z pewnością się ucieszy, gdy coś dobrego (albo i niekoniecznie) na temat tego zestawu mu powiem.

WIDEOFILM offline
Ekspert
Avatar użytkownika
Posty: 213
Dołączył(a): 8 lut 2007, o 14:10
Lokalizacja: LUBLIN
Wiek: 0

DŹWIĘK

23 wrz 2009, o 21:51

Najgorsze co może spotkać, to jak się robi na świecie za dużo fachowców. Sprawa dźwięku: dobra profesjonalna kamera dobrze sobie radzi z linią dźwięku. Napewno bardzo przydatnym sprzętem jest zestaw bezprzewodowy podpięty do kamery na wejście audio.Szczególnie istotne jest to w kościele lub Urzędzie stanu cywilnego. Co do lokalu- to tak jak pisze avision, na lokal niestety nie mamy wpływu.Są lokale i lokale. Tutaj jednak zespół muzyczny czy dj powinien odpowiednio dopasować nagłośnienie do danego obiektu. Mało kiedy zespoły muzyczne sprawdają lokal, w którym jeszcze nie grali.A potem wychodzi to co piszecie.
TO-ja trochę spokojniej: dobry kamerzysta nie robi cały czas z podestu dla zm, tylko zmienia miejsce na sali.A dlaczego wybierają takie miejsca- a proste- bo nie mają sprzętu oświetleniowego i korzysta taki pajac ze świateł efektowych co ma zm.
A wracając do dźwięku w kamerze: te kamery półprofesjonalne niestety z dźwiękim sobie nie radzą, przynajmniej na tych oryginalnych mikrofonach zabudowanych fabrycznie.Proszę zauważyć, że w wielu kamerach np SONY 2100 czy tych nowych HDV wszyscy prawie podpinają dodatkowy lepszy mikrofon.
Ja np w swojej kamerze /JVC GY-DV 5000E/PRO mam mikrofon oryginalny i muszę przyznać,że z moją kamerą to był traf w 10-kę jeżeli chodzi o linię dźwięku. O innych parametrach nie piszę, ale są b.dobre.
Trzymasz fason- to trzymaj go do końca.

kanicon offline
Rozkręca się
Posty: 3
Dołączył(a): 5 sty 2010, o 12:35
Wiek: 29
Data Ślubu: 5 sierpnia 2010

Re: DŹWIĘK

5 sty 2010, o 12:48

Cieszę się, iż szanowny użytkownik WIDEOFILM używa kamery JVC, ponieważ odnośnie do innego modelu kamery tej właśnie marki mam kilka pytań. Otóż problem z dźwiękiem dotyka wielu operatorów, którzy nierzadko wysłuch-ują skarg na temat jego słabej jakości, choć dźwiękowcami nie są. Ich zadanie i specjalizacja to interpretacja obrazu. Mimo wszystko coraz więcej kamer wyposażonych jest w dobrej jakości mikrofony. Zastanawiam się nad inwestycją w model GY-HD200E, do obejrzenia tutaj: http://winmar.pl/p5284,Kamera_Cyfrowa_JVC_GY-HD200E.html .
Czy uważają Państwo, że jest to wystarczające rozwiązanie, czy może korzystniej byłoby zakupić tańszą kamerę i dokupienie mikrofonu, np. Audio Technica, parametry tutaj: http://winmar.pl/p4058,Audio-Technica_ATR-55.html ?
Czy to drugie rozwiązanie rzeczywiście jest oszczędniejsze? Pytam, ponieważ obawiam się, że tańsze kamery mogą nie podołać wymaganiom...

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Następna strona
Posty: 24Strona 1 z 21, 2

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości